Albums van week 29

17 juli 2017

Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine.

Roots/Folk: Boris McCutcheonI’m Here, Let Me In

I’m Here, Let Me In markeert na enige jaren van stilte de terugkeer op het platenfront van de singer-songwriter uit New Mexico. Zijn eerste album sinds Might Crash uit 2013 en zonder begeleidingsband The Salt Licks, al duiken enkele leden her en der wel op en is het weer een vintage Boris McCutcheon vol schitterende americana.

Rock/Pop: Oddfellows CasinoOh, Sealand

Een nieuwe Oddfellows Casino is voor hun fans reden voor een feestje. Niet alleen stellen de Britten nooit teleur, maar er zijn weinig groepen die steevast zulke fraaie, melancholieke platen maken. Oh, Sealand vormt daarop geen uitzondering, al is het onbetwist hun meest dynamische album tot nu toe, waarop hun bedwelmend mooie folkpop regelmatig gelardeerd wordt met dwingende indiepop-elementen.

Blues/Soul/Jazz: Mr JukesGod First

Mr Jukes is het soloproject van Bombay Bicycle Club-zanger Jack Steadman. Met die band bewees hij al een muziekliefhebber pur sang te zijn, die net zo gemakkelijk Britpop, folk als indie(dance)rock maakt. Op God First toont hij zijn soul-, jazz- en funkgezicht en met behulp van onder anderen Charles Bradley, Lianne Le Havas en Lalah Hathaway overtuigt hij ook daar weer in.

Wereld: Danyèl WaroMonmon

Op de hoes van Monmon mag Danyèl Waro misschien ogen als een intellectuele Catweazle, in zijn muziek toont deze legendarische maloya-zanger van het eiland Réunion hoe je die ritmische slavenkoor-zangstijl fris en intens houdt. Met zijn unieke Creoolse vraag-en-antwoord-zang absoluut een wereldartiest om te leren kennen.