Albums van week 48

25 november 2019

Popmagazine Heaven verschijnt tweemaandelijks, albums komen dagelijks uit. Daarom geven we wekelijks een korte update van releases die ons meteen opvallen of die anderszins de moeite van het ontdekken waard zijn. Verwacht geen uitgebreide recensies, die verschijnen nog altijd – met meer reflectie – in het magazine. Met meer dan 100 albumrecensies en boeiende interviews is Heaven het blad om je muziekpassie te verdiepen. Heaven is te koop in de (betere) bladenkiosk en platenzaak. Nog beter: neem een abonnement!

Roots/Folk: Philip B. PriceBone Almanac

De laatste vijftien jaar zijn we Philip Price hoofdzakelijk als frontman van Winterpills tegengekomen, maar in de beginjaren van Heaven leerden we hem onder eigen naam kennen met enkele prachtige soloplaten. Met Bone Almanac heeft Price nu een B. toegevoegd en zijn solocarrière weer opgepikt met zijn meest folky plaat tot nu toe. Hij toont zich een even sublieme als aangrijpende liedjesschrijver.

Rock/Pop: BRUUT! & Anton GoudsmitGo Surfing

Op Go Surfing werkt het dynamisch Nederlands jazz(rock)gezelschap BRUUT! de samen met oud-New Cool Collective-gitarist Anton Goudsmit voor een heerlijk staaltje surfrock waar je als luisteraar heel erg blij van wordt. In Nederland heeft dit genre altijd veel liefhebbers gehad en dit samenwerkingsverband laat in alle variaties mooi horen waarom.

Blues/Soul/Jazz: 24 PesosFlesh & Bones

Voor een gevarieerde set blues kunnen we al zo’n tien jaar prima aankloppen bij het Londense 24 Pesos. Geformeerd rond zanger/componist/gitarist Julian Burdock, en verder uit drie Italianen bestaand, brengt 24 Pesos heerlijke blues, in een grote variëteit aan stijlen, die sophisticated is maar beslist niet gelikt.

Wereld: Antoinette Konan – Antoinette Konan

Slechts zes liedjes telt het titelloze album van de Ivoriaanse zangeres/percussioniste Antoinette Konan. In Afrikaanse muziek kunnen nummers gemakkelijk tien, twaalf minuten duren, maar bij Konan zijn ze gemiddeld een minuut of vier, waardoor de plaat aan de korte kant is. Gelukkig maakt de muziek alles goed, want deze ‘koningin van de ahoko’  (het specifiek Ivoriaaanse percussieinstrument dat ook op de hoes staat afgebeeld) blinkt uit in heerlijke funky afropop.