Recensies

Recensie
David Ramirez
27 augustus 2018Tønder, een vier dagen durend festival in Denemarken, reserveert zijn zeven podia al sinds 1974 uitsluitend voor muziek met wortels. Het aanbod varieert er van Keltische folk tot Samigezangen, van Scandinavische Americana tot cajun en zydeco, van Australische aboriginalspop tot gospel en blues en van introverte singer-songwriters tot zwierige bluegrasscombo’s. Kiezen was voor de bezoekers dan ook vaak synoniem met verliezen.
Recensie
Volle maan boven het festival Once In A Blue Moon
26 augustus 2018Once in a Blue Moon bracht een ode aan rootsmuziek waarbij jong en oud letterlijk onderdak vonden op drie locaties. Onderdak en soms zelfs een schuilplaats voor de regen die meedogenloos viel, maar er niet in slaagde het feest te bederven. Daarvoor sprak de taal van de muziek te luid. De sfeer bleek onbreekbaar in een muzikale viering waarin - getuige de perfecte geluidskwaliteit - muziek het woord voerde. Oudgedienden en opkomend talent op één affiche, wat wil een mens nog meer? Muziek als schuilplaats voor de ziel. Een hemels genot. En warempel daar was hij, schijnend door de bomen: de volle maan - en hij zag dat het goed was daar in het Amsterdamse Bos.
Recensie
The Secret Sister
25 augustus 2018‘Handmade music’, vermeldt het logo trots. En inderdaad: tijdens het Deense Tønderfestival staat uitsluitend rootsmuziek op het programma, gemaakt met behulp van echte instrumenten. Geen voorgeprogrammeerde of computergestuurde toestanden hier, maar uitsluitend concerten waarbij traditie, artistieke integriteit en ambacht centraal staan.
Recensie
Tønderfestival
24 augustus 2018Het Deense Tønder behoort al jaren tot de belangrijkste roots- en americanafestivals in Europa. De vierdaagse ontspint zich op vier grote en drie kleinere podia en programmadirecteur Maria Theessink – dochter van de Nederlandse bluesmuzikant Hans Theessink – heeft zowel oog voor gevestigde namen als voor jong, nog te ontginnen talent. Jaar na jaar lokt ze dus een publiek dat zich graag laat verrassen.
Recensie
Bon Iver in de Hollywood Bowl
23 augustus 2018Als popmuziek de pretentie heeft kunst te zijn haak ik af. Daarmee zeg ik voor de goede orde niet dat popmuziek geen kunst ís. Maar wat mij de gordijnen in jaagt zijn bands die er alles aan doen om met een door het leven gekwelde pose de kunstenaar uit te hangen. Bands die lijden aan het leven en het kwijnende bestaan in het kunstenaarschap.
Recensie
Jackson Browne in de Greek Theater
21 augustus 2018Eerlijk gezegd is de loopbaan van Jackson Browne een beetje aan mij voorbijgegaan. Ik was te jong toen hij, begin jaren zeventig, relevant was. Later kwam ik hem enkel vluchtig tegen, als een naam die viel als het over vroeger ging. Natuurlijk had ik bij wijze van inhaalslag alsnog zijn meesterwerken Late For The Sky en Running On Empty aangeschaft. Grijsgedraaid heb ik ze nooit. Toch is Jackson Browne nooit uit mijn leven verdwenen.
Recensie
Astrid Seriese/Erwin van Ligten: Blues & Poetry
17 augustus 2018In de Silvox Studio in Silvolde heeft producer/labeleigenaar Caspar Falke opnamen gemaakt van twaalf liedjes uit de theatershow Blues & Poetry. Het laat de luisteraar getuige zijn van een deel van de show waarmee zangeres Astrid Seriese en gitarist Erwin van Ligten langs het vaderlandse theatercircuit trokken.
Recensie
David Eugene Edwards & Alexander Hacke: Risha
15 augustus 2018Stilistisch gezien ligt een samenwerking tussen David Eugene Edwards en Alexander Hacke niet echt voor de hand. Edwards kennen we vooral van zijn vocale uitspattingen bij americanagroepen als 16 Horsepower en Wovenhand. Hacke is bekend als lid van Einstürzende Neubauten, de legendarische Deutsche Welle groep die hij samen met de charismatische zanger/frontman Blixa Bargeld begin jaren tachtig op de industriële kaart zet.
Recensie
Lucinda Williams
14 augustus 2018Lucinda Williams, Steve Earle en Dwight Yoakam, de grootmeesters van de americana/ country, trekken vanaf juni door de Verenigde Staten in een gezamenlijke tournee. Met een knipoog naar hun voornamen de LSD Tour genaamd. Dan verwacht je te worden meegenomen op een trip. Geestverruimend was het optreden van het drietal, dat op vrijdag 3 augustus het Cal Coast Credit Union Open Air Theatre in San Diego aandeed, daarentegen niet bepaald.
Recensie
Tord Gustavsen Trio: The Other Side
08 augustus 2018Met grote regelmaat bezoekt ECM-labeleigenaar Manfred Eicher de Scandinavische musici uit zijn stal om met hen op hun eigen grondgebied nieuwe albums op te nemen. Zo ook afgelopen januari toen hij in de Rainbow Studio in Oslo een plaat opnam met het Tord Gustavsen Trio.

Pagina's