Recensies

Recensie
Aretha Franklin: The Atlantic Singles Collection 1967 – 1970
12 oktober 2018Deze verzameling singles van de legendarische Amerikaanse soulzangeres Aretha Franklin overspant een periode van drie jaar waarin zij zich presenteert als een zangeres die haar image van gospelzangeres inruilt voor die van een populaire zangeres.
Recensie
Death Cab For Cutie: Thank You For Today
10 oktober 2018Verpakt in tien liedjes laat zanger-liedjesschrijver Ben Gibbard van Death Cab For Cutie zijn melancholieke liedteksten met een bitterzoete afdronk los op het huidige poppubliek. De productie is wederom in handen van Rich Costey (Bloc Party, Supergrass, Franz Ferdinand) die drie jaar geleden voor het eerst met de groep samenwerkde op voorganger Kintsugi.
Recensie
Macy Gray: Ruby
04 oktober 2018De laatste dagen voltrekt mijn leven zich in een stroom van positieve impulsen. Verloren gewaande cadeaubonnen blijken te huizen in een zijvak in de tas van mijn vrouw terwijl substantiële kortingen de aanschaf van een nieuwe bril bespoedigen. De soundtrack van deze hoogtijdagen wordt verzorgd door het nieuwe album Ruby van de Amerikaanse zangeres-liedjesschrijfster Macy Gray.
Recensie
Now Vs Now: The Buffering Cocoon
02 oktober 2018We hadden afgesproken in de daartoe bestemde plaats. Zoals altijd wanneer we onze jaarlijkse ontmoeting hebben. Drie mannen die vroeger samen vorm gaven aan een digitaal periodiek en nu omwille van vriendschap én de liefde voor muziek elkaar niet langer dan een maand of twaalf kunnen missen.
Recensie
‘Nu weet ik het zeker, ik hou van George Baker’
29 september 2018Waarom weten we zo weinig over George Baker ofwel Hans Bouwens, het jongetje uit Hoorn dat het schopte van doppencontroleur in een limonadefabriek tot koning van de commerciële popmuziek? Met zijn George Baker Selection is hij de succesvolste nederpopartiest van de jaren zeventig. Het hield Rutger Vahl dusdanig bezig dat hij hem tot vertrekpunt maakte voor een boek.
Recensie
Grateful Dead: Pacific Northwest '73-'74: Believe It If You Need It
26 september 2018Zes volledige concerten aan de noordwestkust van de Verenigde Staten van de legendarische groep Grateful Dead uit de periode 1973-1974 zijn ondergebracht in een box met 19 cd's. Voor wie de kosten van deze in een oplage van 15.000 uitgegeven box iets te veel van het goede is, kan nu voor beduidend minder muntjes een verzamelbox met drie schijfjes aanschaffen.
Recensie
David Ramirez
27 augustus 2018Tønder, een vier dagen durend festival in Denemarken, reserveert zijn zeven podia al sinds 1974 uitsluitend voor muziek met wortels. Het aanbod varieert er van Keltische folk tot Samigezangen, van Scandinavische Americana tot cajun en zydeco, van Australische aboriginalspop tot gospel en blues en van introverte singer-songwriters tot zwierige bluegrasscombo’s. Kiezen was voor de bezoekers dan ook vaak synoniem met verliezen.
Recensie
Volle maan boven het festival Once In A Blue Moon
26 augustus 2018Once in a Blue Moon bracht een ode aan rootsmuziek waarbij jong en oud letterlijk onderdak vonden op drie locaties. Onderdak en soms zelfs een schuilplaats voor de regen die meedogenloos viel, maar er niet in slaagde het feest te bederven. Daarvoor sprak de taal van de muziek te luid. De sfeer bleek onbreekbaar in een muzikale viering waarin - getuige de perfecte geluidskwaliteit - muziek het woord voerde. Oudgedienden en opkomend talent op één affiche, wat wil een mens nog meer? Muziek als schuilplaats voor de ziel. Een hemels genot. En warempel daar was hij, schijnend door de bomen: de volle maan - en hij zag dat het goed was daar in het Amsterdamse Bos.
Recensie
The Secret Sister
25 augustus 2018‘Handmade music’, vermeldt het logo trots. En inderdaad: tijdens het Deense Tønderfestival staat uitsluitend rootsmuziek op het programma, gemaakt met behulp van echte instrumenten. Geen voorgeprogrammeerde of computergestuurde toestanden hier, maar uitsluitend concerten waarbij traditie, artistieke integriteit en ambacht centraal staan.
Recensie
Tønderfestival
24 augustus 2018Het Deense Tønder behoort al jaren tot de belangrijkste roots- en americanafestivals in Europa. De vierdaagse ontspint zich op vier grote en drie kleinere podia en programmadirecteur Maria Theessink – dochter van de Nederlandse bluesmuzikant Hans Theessink – heeft zowel oog voor gevestigde namen als voor jong, nog te ontginnen talent. Jaar na jaar lokt ze dus een publiek dat zich graag laat verrassen.

Pagina's